Succesul este atunci când echipa ta lucrează fără să depindă de tine

Am văzut foarte multe business-uri care se blochează la 1 milion € și 25 de oameni pentru că antreprenorul nu mai are timp să discute cu toată lumea.

Sorin Drăghici este un om care este atât de pasionat de lumea digitală încât nu a avut încotro și a intrat în antreprenoriat. Altfel, nu ar fi avut cum să realizeze lucrurile pe care le-a visat. 

A lucrat la un motor de căutare românesc pe vremea când Yahoo era principalul motor de căutare în lume iar Gmail și Facebook nici nu existau încă. Apoi a creat pagini web și a avut pagini cu milioane de utilizatori pe vremea când nici nu exista piața de publicitate online. Și apoi a lansat DWF (Digital WorkForce) care a devenit azi cea mai importantă agenție de SEO din România cu un portofoliu de peste 250 de clienți și o echipă de peste 60 de angajați.

Urmărește aici interviul cu Sorin Drăghici:

La SEO trebuie să te gândești încă din faza de construcție a website-ului

În funcție de cercetarea (keyword research) pe care o face firma lui Sorin Drăghici pentru a determina cum și ce caută utilizatorii pe Google, care ar putea fi corelat cu ceea ce oferă website-ul clientului, se realizează întreaga arhitectură a site-ului: meniuri, categorii de produse etc.

Dacă acorzi atenție părții de SEO de la început, poți pregăti platforma pe care faci website-ul să răspundă direct cerințelor motoarelor de căutare.

Dar sunt unele situații în care investiția în SEO nu merită. De exemplu, în domeniul „tractări auto”, vei descoperi în faza de cercetare că este un domeniu foarte concurențial, în care decizia consumatorului se ia foarte rapid (în câteva minute).

Efortul de a ajunge pe primele poziții în căutare poate fi foarte mare, iar beneficiile s-ar putea să nu fie pe măsură, pentru că înaintea acestor rezultate vor fi mereu 3-4 rezultate plătite în căutare.

Sau mai sunt unii clienți care sunt într-o piață foarte mică, unde nu se justifică investiția în SEO. Dar trebuie să faci oricum această analiză SEO inițială, pentru a-ți da seama care este situația.

Succesul unuia dintre primele proiecte de antreprenor aproape l-a băgat în faliment

Sorin Drăghici a fost mereu pasionat de a construi. A făcut site-ul liceului unde studia, fan-pageul clubului Dinamo, a început un proiect pentru un motor de căutare, a avut un site de jocuri… A încercat tot felul de proiecte, în speranța că o să reușească să le monetizeze. Și nu i-a ieșit mereu din prima.

Site-ul de jocuri a avut un succes pentru care nu era pregătit. A avut foarte mulți vizitatori pe site. Atât de mulți încât costurile cu hardware-ul au devenit destul de mari, astfel că succesul acestui proiect l-a cam băgat în faliment. Nu știa atunci cum să îl monetizeze și nici nu existau posibilitățile de azi în ce privește publicitatea online.

„Pentru mine, a avea succes înseamnă ca lucrurile să se întâmple fără mine”

Antreprenorul trebuie să facă trei lucruri. Primul este să aducă lideri în companie. Al doilea lucru este să gestioneze marketingul strategic și al treilea lucru este să aducă bani companiei.

De unul singur este foarte greu să reușești. Din acest motiv spune Sorin că este nevoie de lideri. A văzut foarte multe business-uri care se blochează la 1 milion € și 25 de oameni pentru că antreprenorul nu mai are timp să discute cu toată lumea. Și de acolo trebuie să se multiplice, iar singurul mod în care se poate multiplica este să aibă lideri în companie, care să o facă pentru el.

Liderul nu are nevoie să-i spui cum să-și facă treaba. Trebuie să aibă doar un ceva al lui care îl motivează și îl împinge să meargă mai departe și atunci lui o să-i dai doar obiectivele și îl lași pe el să stabilească cum le va atinge.

El caută mai întâi lideri și apoi oameni cu competențe. Știe foarte clar că leadershipul este mai greu de construit decât competențele.