Eșecul în business începe atunci când ai pierdut încrederea echipei tale

Orice antreprenor ar trebui să își înceapă un business pentru că are un vis, pentru că își dorește cu intensitate să realizeze ceva pentru clienți, un produs, un serviciu și astfel să își ducă și propria viață la un alt nivel.
Însă acestea pot rămâne simple visuri dacă, la început, antreprenorul nu învață cel mai important lucru dintre toate: să factureze.
Oricât de mari ar fi visurile, ceea ce contează până la urmă este cât vinzi. Doar dacă poți vinde ai apoi resursele pentru a inova și pentru a-ți transpune visurile în realitate.

Pe Andreea Strugaru am cunoscut-o cu ceva ani în urmă, în momentul în care compania sa avea nevoie de o repoziționare și de o strategie mai clară în piață. Au fost momente în acel proiect în care diferența între succes și eșec au făcut-o ei, oamenii cheie din compania Kadra Tech și nu noi, consultanții. Mindset-ul lor, și nu neapărat soluțiile noastre, a făcut din programul lor strategic un succes.

Ulterior, am descoperit tot împreună că MiniCRM este cea mai potrivită platformă pentru managementul relațiilor cu clienții dar și pentru integrarea operațiunilor la nivel de companie. La fel, mindsetul echipei de la KADRA a făcut diferența atunci când am implementat cu succes o versiune a MiniCRM 100% adaptată nevoilor companiei.

Urmărește aici interviul cu Andreea Strugaru de la KADRA:

Am început un business pentru că ”ne-a sclipit” o idee care ne-a plăcut

Antreprenoriatul începe cu un vis și cu lucruri pe care îți place să le faci, de care ești pasionat. Altfel nu are cum să dureze.


Radu Opriș, Andreea Strugaru și Monica Sagmar, pe atunci tineri ingineri, au fost atrași de ideea de a aduce în România soluții de automatizări ale accesului (uși automate) și materiale noi de construcții (de exemplu, ei au fost primii care au adus în România policarbonatul, azi prezent aproape în fiecare casă și în orice construcție modernă).


Au început pentru că le-a plăcut să aducă lucruri noi într-o piață în care încă nici măcar nu exista o cerere pentru acele soluții, dar care știau la fel de bine că se va dezvolta și că va avea nevoie de soluțiile lor.


Andreea Strugaru și partenerii săi au început această afacere cu speranță, curiozitate și ambiție, fără planuri de afaceri sau strategii complexe.

La început nu aveam nici un plan, dar știam că trebuie să facturăm

Șansa celor trei parteneri a fost că idealismul antreprenorului a fost de fiecare dată bine calibrat de realismul și de pragmatismul inginerului din fiecare. Astfel, chiar dacă au pornit o afacere cu un vis, au știut că nu îl pot realiza peste noapte.


În primii ani, principalul lor focus nu a fost să creeze sisteme inovative și nici să se implice în proiecte riscante. Au avut un singur focus: cum să factureze, cum să aducă clienți, cum să nu mai aibă grija financiară a zilei de mâine.


Au stat ani de zile cu ochii pe conturile din bancă în fiecare zi pentru că atunci orice greșeală ar fi putut fi și ultima.
Pe cât pare de simplu, pe atât este de greu: la începutul unui business nu contează planurile de afaceri și nici strategiile. Contează doar să facturezi.


Abia atunci când business-ul se echilibrează poți începe să construiești strategic afacerea și poți să îți permiți să investești în proiectele inovative la care ai visat încă din momentul în care ai fondat afacerea.

Momentul de echilibru vine atunci când îți dai seama că ai suficienți bani și resurse pe care să le poți investi în proiectele la care ții fără să riști întreaga afacere

Ca antreprenor vine un moment în care stresul grijii de mâine începe să dispară. Nu mai stai zilnic cu ochii pe conturi, nu mai ești îngrijorat că dacă un client nu va plăti la timp tu nu vei putea plăti chiria sediului sau rata la bancă pentru echipamente.


Pur și simplu firma a crescut suficient cât să știi că este ok, că ai bani pentru tot ce e nevoie.


Acum este momentul în care și firma dar și tu ca antreprenor începi să te echilibrezi. Și viața ta privată devine mai echilibrată, pierzi mai puține nopți la birou, nivelul de stres se reduce, petreci mai mult timp cu familia și prietenii.


Când vine acest moment? Unii cred că acesta poate fi după ce se trece de un anumit prag financiar (”după ce trec de 1 milion de euro cifră de afaceri, mă voi echilibra”). De fapt acest moment vine atunci când îți dai seama că poți investi în proiectele la care tu ai visat și să știi că, chiar dacă acestea nu vor avea succes imediat, pierderea provocată nu va afecta stabilitatea firmei.

Eșec este atunci când pierzi încrederea echipei

Eșecul nu este atunci când nu îți iese un proiect. Foarte multe proiecte nu ies și, până la urmă, fiecare proiect pe care l-ai ratat te ajută să îl faci pe următorul mai bine.


De asemenea, eșecul nu înseamnă nici să pierzi bani (evident, atât timp cât această pierdere nu afectează stabilitatea financiară a firmei).


Ba chiar trebuie să îți bugetezi o sumă pentru aceste proiecte pe care le vrei, dar a căror reușită este redusă.


Eșecul adevărat începe însă atunci când, în mod constant, începi să ratezi proiecte și când pierzi încrederea echipei. Atunci când oamenii nu mai au încredere în tine, atunci firma are de suferit.

Cu cât obiectivul e mai complex, cu atât disciplina muncii devine mai importantă

În termeni nu foarte academici, disciplina muncii este de a face lucrurile care trebuie, cum trebuie și când trebuie. Să nu amâni, să nu sari peste etape, să nu o ”iei pe scurtături”.


Atunci când firma este mai mică, asemenea derapaje au un impact redus pentru că totul este la scară mai redusă.


Dar de îndată ce firma se dezvoltă, proiectele și obiectivele devin din ce în ce mai complexe. Sunt din ce în ce mai mulți oameni implicați și fiecare trecere cu vederea a acestei discipline a muncii are un impact major asupra rezultatelor întregii echipe.


Așadar, pe măsură ce firma crește, disciplina muncii trebuie să crească.

Productivitatea nu înseamnă a fi ocupat. Ba chiar dimpotrivă.

Productivitatea nu este numărul de activități pe care le faci pe zi și nici cât de mult muncești. Aici nu e vorba despre ceea ce faci, ci despre de ce faci ceea ce faci.


Andreea își amintește că, la început, munceau foarte mult. Dar acum retroactiv, își dă seama că nu erau foarte productivi. Erau foarte ocupați și, de aceea, nici măcar nu aveau timp să își dea seama ce este cu adevărat valoros din ceea ce fac.


Pentru Andreea, acum timpul este alocat pentru lucrurile care sunt importante și care produc rezultate.
A aloca timp zilnic pentru echipă este o activitate productivă pentru că acest lucru are impact la nivelul productivității echipei.


La fel cum a avea ședințe despre proiecte noi, care chiar dacă nu se pot măsura acum în bani sau în rezultate concrete, totuși aduc un plus de valoare în inovație și în creșterea competențelor echipei. Și acest lucru este de valoare la KADRA. Și, dacă e de valoare, atunci orice activitate care ajută în acest sens, devine productivă.

Banii firmei nu sunt banii tăi

Regula aceasta este atât de simplă și totuși atât de greu și atât de puțin respectată… și nu doar de către antreprenorii care sunt la început de drum ci chiar și de către cei care au zeci de ani de experiență în spate.


Există antreprenori care nu își plătesc facturile către furnizori pentru că își cumpără autoturisme de lux sau case scumpe.


De fapt, ei nu sunt antreprenori. Sunt doar oameni care vor bani și sunt pregătiți să facă orice pentru asta.


Antreprenorii adevărați, care sunt foarte mulți, sunt cei care respectă această regulă nu pentru că le e frică de Fisc ci pentru că știu că astfel dezechilibrează firma, o fac mai slabă, îi scad șansele de a deveni puternică. Implicit, acești antreprenori își oferă resurse și bani pentru a investi în proiecte cu adevărat importante.