Femeile în mediul antreprenorial din România

Sintagma “it’s a man’s world” și-a pierdut din influență și, prin urmare, din însemnătate. Că femeile au început să ocupe funcții importante în multe domenii nu mai e un secret pentru nimeni. Asta pentru că în ultimii ani, în România au avut loc tot mai multe schimbări semnificative în peisajul corporatist și antreprenorial. O tendință notabilă este prezența din ce în ce mai mare a femeilor în pozițiile de conducere din diverse industrii din întreaga țară. 

Numerele nu fac decât să confirme acest lucru. Aproape 600.000 de femei sunt acționare sau asociate în companii active în mediul de afaceri din România, cu 11% peste nivelul din 2019 și cu 46% mai multe decât în 2013, arată datele de la Registrul Comerțului analizate de specialiștii KeysFin. Potrivit aceleiași analize, aproximativ 167.000 de companii locale (20% din total) sunt controlate majoritar de femei (peste 50% din capital).

Statisticile ONRC arată că cel mai mare număr de acționare se află în București – 133.925 (35,52 %), și în județele: Cluj – 33.646 (35,38 %), Ilfov – 33. 38%, Ilfov – 33.386 (35,38 %). 146 (37,37%) și Timiș – 27.407 (35,38%). Iar cele mai puține efective s-au înregistrat în județele Covasna – 3.668 (35,59%), Mehedinți – 4.015 (36,99%) și Botoșani – 4.412 (34,86%).

Conform datelor recente, procentul de femei manager din România a depășit media Uniunii Europene. Tot la nivel european, Slovenia, România și Lituania se numără printre cele 15 țări cu cele mai bune oportunități pentru femei în 2023.

Portret de femeie, în rol de conducere

Deloc surprinzător, femeile în poziții de management și antreprenoriat sunt văzute în general ca fiind mai prudente, empatice și cu abilități de relaționare interpersonală mai bine conturate decât în cazul bărbaților din același domeniu. Domeniile dominate de acestea sunt cel medical, resurse umane și educație, marketing și comunicare, support clienți, vânzări, producție și logistică, management, administrativ, turism, financiar și contabilitate. 

Femeile au o tendință naturală de a alege locuri de muncă stabile, flexibile, aproape de casă sau chiar full remote, având astfel posibilitatea să se ocupe de responsabilitățile casnice sau de copii. Bărbaților le e mai ușor să petreacă ore peste program sau să lupte pentru promovări, chiar dacă acest lucru le răpește din timpul pe care ar putea să-l petreacă alături de familie. Acest lucru a dus la segregarea profesională. Deși femeile au dovedit în repetate rânduri că sunt la fel de calificate precum bărbații pentru anumite poziții, lupta pentru avansarea profesională este în continuare inegală. 

Importanța diversității de gen în management

Prezența din ce în ce mai mare a femeilor în managementul mediu și superior în România se reflectă pe mai multe planuri. În primul rând, reprezintă un pas spre egalitatea de gen la locul de muncă. Femeile încep să sfideze într-o oarecare măsură normele societale, și să deschidă calea pentru viitoarele generații de femei lider.

În plus, diversitatea de gen în management aduce și o serie de beneficii organizațiilor. Studiile au arătat în mod constant că echipele diverse sunt mai inovatoare, mai creative și mai adaptabile. Prin valorificarea perspectivelor și experiențelor unice atât ale bărbaților, cât și ale femeilor, companiile pot obține un avantaj competitiv în mediul dinamic de afaceri din prezent.

Impact social și responsabilizare

Dincolo de domeniul corporatist, ascensiunea profesională a femeilor în România are implicații sociale mai largi. Aceasta reprezintă un simbol puternic al independenței pentru femeile din întreaga țară, inspirându-le să urmeze roluri de conducere și să se împotrivească stereotipurilor de gen. Atunci când femeile văd alte femei care au succes în poziții autoritare, transmit mesajul că orice este posibil prin determinare și muncă.

În plus, o reprezentare mai largă a femeilor în funcții de conducere poate contribui la abordarea unor probleme sistemice, cum ar fi diferențele de remunerare între femei și bărbați și discriminarea la locul de muncă. Prin amplificarea vocilor femeilor lideri, organizațiile pot produce schimbări pozitive și pot crea culturi de lucru mai incluzive, în care toată lumea are șanse egale de a se dezvolta.

Deși s-au înregistrat progrese, mai sunt încă multe de făcut pentru a atinge o adevărată paritate de gen în sectorul corporatist din România. Companiile trebuie să continue să prioritizeze inițiativele de diversitate și incluziune, asigurându-se că femeile au acces egal la vizibilitate, oportunități de conducere și susținere pe tot parcursul carierei lor.

Contribuția noastră

La MiniCRM, ne angajăm în continuare să promovăm o cultură a diversității și a responsabilizării. Credem că, prin acceptarea talentelor și perspectivelor tuturor persoanelor, indiferent de gen, putem crea o organizație mai puternică și mai rezistentă, și putem contribui la o societate mai echitabilă în ansamblu. În acest sens, ne mândrim și cu faptul că 70 % din pozițiile de management din cadrul firmei sunt ocupate de femei.

Când vine vorba de cariere, la MiniCRM avem angajate și angajați din toată țara, cărora le oferim toate condițiile de a lucra, chiar și full remote, din confortul casei lor. Evidențiem acest lucru în procesul de angajare. Dacă vrei să te alături echipei, găsești aici posturile libere. 

În ceea ce privește clienții noștri, 17,7 % dintre clienții din Ungaria și 25,8 % dintre clienții din România au o femeie în funcția de director al companiei. Astfel, pentru femeile care au propria firmă și jonglează între job, familie și timp liber, software-ul MiniCRM oferă o gamă variată de funcții, care pot ușura considerabil munca. Și asta nu o spunem noi, ci chiar clientele și clienții noștri. Impresiile generale ale acestora sunt:

  • Sarcinile importante sau urgente și se fac întotdeauna la timp
  • Software-ul ușurează cooperarea dintre echipe și departamente, și optimizează munca angajaților
  • Mulți clienți s-au decis în favoarea MiniCRM, pe baza recomandărilor de la cunoscuți și a demo-urilor oferite de MiniCRM
  • Alte CRM-uri sunt considerate prea complexe și nu sunt la fel de ușor de utilizat precum MiniCRM
  • Este un sistem CRM complet în locul mai multor aplicații pentru diverse sarcini
  • Datele pot fi gestionate flexibil și transparent
  • Sistemul e foarte stabil
  • Asistența continuă din partea consultanților MiniCRM e un mare plus

În concluzie, prezența din ce în ce mai mare a femeilor în mediul antreprenorial din România este un motiv de sărbătoare și optimism. Prin promovarea diversității de gen în poziții de management, putem avea parte de o binevenită schimbare socială pozitivă, putem susține femeile și putem construi un viitor mai luminos pentru generațiile viitoare.