Primii pași în deschiderea unei afaceri: de la înființare SRL/PFA… (partea 1)

…până la recrutare personal și atragerea de clienți.

Ești un antreprenor debutant? Iată câteva lucruri pe care ar trebui să le știi despre înființarea primului tău SRL sau PFA.

Înființare firmă: formă juridică

SRL sau PFA? Alegerea unei forme juridice

Legislația în ce privește PFA-urile se schimbă destul de frecvent, astfel încât uneori poate fi mai avantajos să ai un PFA decât un SRL, alteori nu. Reține faptul că, și ca PFA, vei putea avea angajați cu contract de muncă, dar nu mai mult de 3. Dacă prevezi că vei avea nevoie de mai mulți, mai bine deschide un SRL. 

Dacă ai de gând să lucrezi mai mult singur, poți deschide un PFA, însă ar fi bine să îți faci niște calcule și să ții cont că tendința este ca taxele la PFA-uri să crească, în ultimii ani. Verifică legislația la zi în momentul în care vrei să te lansezi.

Un antreprenor „solo”, la început de activitate, „furând curent” într-o bibliotecă

Nu uita că și PFA-urile plătesc CAS (25%) și CASS (10%), dacă încasează mai mult decât salariul minim pe economie. La acestea se adaugă impozitul pe venit de 10%. Iar aici ai 2 variante de plată:

  • Impozitare în sistem real. Plătești 10% din venitul net (încasări minus cheltuieli deductibile)
  • Impozitare la normă de venit. Plătești 10% dintr-o normă calculată de stat, indiferent cât încasezi. Pentru a alege impozitarea la normă de venit, nu poți emite facturi pe mai mult de un cod CAEN.

Norma de venit e diferită în funcție de tipul de activitate, dar și de locul unde desfășori activitatea. De exemplu, dacă prestezi activități de consultanță în tehnologia informației, în Cluj-Napoca, norma de venit pe 2022 este 79.300 lei. În Brașov, norma pe același CAEN  este doar 50.000 lei. Dacă ești tinichigiu în același oraș, norma e doar 32.000 lei. 

Vezi aici toate normele de venit valabile în 2022.

Ai grijă! Dacă vei încasa mai puțin decât norma, o să ieși în pierdere la plata impozitului. Dacă vei încasa mai mult, vei ieși în câștig. Așadar, dacă ești tinichigiu în Brașov, vei plăti 3200 lei impozit pe venit, la normă, dacă alegi acest sistem. Dacă ai un an prost sau bun, plătești exact la fel.

Dar să presupunem că ești sigur că vei face mult peste norma de venit. Ai putea să faci avere pe PFA, față de SRL, nu? Nu chiar. Dacă încasezi peste o anumită sumă, ești obligat să treci la impozitare “reală”. Norma de venit nu mai este o opțiune. Din 2023, acest prag coboară foarte mult, până la 25.000 Euro. La încasări de 25.001 Euro / an, nu mai poți rămâne la norma de venit. 

Așadar, pentru exemplul IT-istul din Cluj, PFA-ul la normă de venit e rentabil doar dacă prevede încasări anuale între cca. 80.000 lei și 120.000 lei pe an. Sub 80.000, e mai rentabil în sistem real. Peste 120.000, nu are de ales.

Înființarea unui SRL

Dacă optezi pentru înființarea unui SRL, trebuie să știi că au fost unele schimbări de legislație în 2022 privitor la ele și este posibil să mai urmeze și altele. În primul rând, din 2022, dacă deschizi un SRL fără angajați, vei fi obligat să plătești impozit pe profit de 16%. Deci mai mare decât la PFA.

În schimb, este mai probabil să dorești să ai minim un angajat (poți fi chiar tu acela) și să plătești impozit pe venit. Microîntreprinderile de acest tip pot alege să nu plătească impozit pe profit, ci un impozit pe venit de 1% din totalul încasărilor. În cele mai multe cazuri, acest tip de impozitare e mult mai avantajos decât 16% din profit. Poți beneficia de el câtă vreme încasezi sub 500.000 Euro / an.

Înainte să alegi între SRL și PFA, fă un calcul estimativ

Desigur, la costul cu impozitul pe venit se adaugă și costuri aferente salariilor angajaților: CAS, CASS, CAM (contribuția asiguratorie pentru muncă) și impozitul pe venit (10%). În formula cea mai simplă de calcul, un angajat rămâne în mână cu mai puțin de 60% din cheltuiala cu salariul lui. Concret, la 3000 de lei salariu net, firma ta va cheltui în jur de 5100 de lei.

În cazul unui PFA, distincția între banii tăi și banii firmei e mai puțin clară. Dar la un SRL, banii tăi și banii firmei sunt două lucruri total diferite. Chiar dacă ești proprietar și administrator, nu vei putea să dispui de ei ca și cum ar fi bani personali. Ce poți face este să îți plătești un salariu și să scoți dividende în anul fiscal următor, dacă firma are profit. Și la dividende vei plăti un impozit. Din 2023, acesta e de 8%.

Dacă toate aceste socoteli ți se par complicate, recomandarea este să te consulți cu un specialist contabil în momentul în care ești pregătit pentru înființarea unui SRL.

Dar un SRL-D ce este?

Un SRL-D este un SRL pentru antreprenori debutanți, sub 35 de ani, care nu au mai fost asociați în altă firmă. Atunci când a fost lansat, SRL-D-ul a fost destul de popular, datorită unor scutiri de taxe. Însă majoritatea acestor scutiri nu mai sunt relevante în 2022. 

Stați departe de SRL-D în 2022. Nu vă mai oferă niciun beneficiu, în afară de scutirea plății unei taxe de 122 de lei la înființare.

Înființare firmă: rezervarea de nume

Înainte de a te prezenta la ONRC pentru înregistrarea firmei, trebuie să completezi o cerere prin care să verifici dacă numele de firmă la care te-ai gândit este disponibil. Vestea bună e că acum o poți face și online

Trebuie să alegi 3 variante de nume pentru firma ta și să le pui în ordinea priorității pe care o dorești. Softul care face verificarea este foarte sensibil. Găsește tot felul de asemănări. Dacă vei folosi cuvinte relativ comune în propunerile tale, va considera că numele propus e prea asemănător cu cel al unei firme existente și îți va refuza propunerea.

Recomandarea este să fii cât mai original când alegi numele și să dai 3 variante destul de diferite între ele. De exemplu, propuneri gen Covrigărie SRL sau Covrigi SRL sigur nu vor trece. Dar dacă optezi pentru Raiul Covrigilor SRL sau Baba cu Colaci SRL, una din ele s-ar putea să treacă.

Înființare firmă: costuri și acte necesare înființare SRL

Costul de înființare SRL este 122 de lei. Puteți plăti prin transfer bancar și prezenta dovada plății când depuneți dosarul. În afară de chitanță, aveți de pregătit o listă relativ lungă de documente: până la 16 în total. Pentru PFA, numărul de acte este ceva mai redus.

Formularele necesare se regăsesc pe pagina oficială ONRC. Există multe firme care oferă consultanță deschidere firmă și care se pot ocupa pentru tine de pregătirea dosarului, pentru un comision rezonabil. Vei câștiga mult timp dacă optezi pentru asta. Dacă faci o împuternicire firmei, nu vei mai sta la cozi. Iar la ONRC se stă uneori destul de mult la coadă.

Trebuie să acorzi atenție câtorva aspecte. Un SRL are nevoie de act constitutiv. Dacă vei fi unic asociat, e mai simplu. Dacă deschizi firma împreună cu un asociat, trebuie prevăzut ce cote parte, ce beneficii și ce obligații are fiecare. ONRC oferă modele de acte constitutive pentru ambele situații.

În al doilea rând, trebuie să declari pe propria răspundere că ai autorizațiile sanitare și de mediu necesare pentru a funcționa la punctul de lucru, dacă obiectul tău de activitate o cere

Apoi, e necesar să ai un contract de comodat sau chirie pentru spațiul unde vei declara sediul social. Nu este permis să fie înregistrate mai mult de o firmă la o adresă, decât dacă spațiul o permite și dai o declarație în acest sens, în care explici cum se împarte spațiul. În schimb, poți să ai sediul pentru un PFA și un SRL pe aceeași adresă. Nu e necesar acordul vecinilor dacă declari că nu se desfășoară activități la sediul social.

Nu în ultimul rând, trebuie să iei o decizie legată de codurile CAEN. Pe PFA poți avea maxim 5 coduri, dar pe SRL nu este o limită. Trebuie doar să stabilești un singur cod principal, iar restul vor fi încadrate la coduri secundare.

Există practica ca, preventiv, în caz că firma se va reorienta, să se includă în actul constitutiv toată lista de coduri CAEN. Însă trebuie să știi că unele CAEN-uri sunt reglementate de legi speciale: unele nu pot fi trecute decât ca obiect principal de activitate, altele pot apărea doar ca obiect unic, iar altele au nevoie de autorizații speciale.

Înființare firmă: ce urmează după înregistrare

Nu e destul să deschizi o firmă. Ea trebuie să și funcționeze. Vei avea nevoie cel puțin de un cont în bancă, un contabil, un website, angajați, modalități de a atrage clienți și sisteme prin care să îi gestionezi. 

Despre asta vom discuta în episodul următor.

Până atunci, dacă ești un antreprenor debutant (sau unul care vrea să-și dezvolte afacerea), poți beneficia de consultanță gratuită la Stup, o locație deschisă de Banca Transilvania pentru a susține mediul antreprenorial. Fă o vizită la sediul de pe Calea Șerban Vodă sau intră pe https://www.btstup.ro/ și solicită ajutor.

MiniCRM este partener Stup, o inițiativă Banca Transilvania pentru susținerea mediului antreprenorial

În acest moment, Banca Transilvania are 21 de parteneri la Stup. Aceștia te pot ajuta cu soluții pentru înființare sau modificare SRL-uri, plăți online, facturare, contabilitate, marketing, e-commerce, gestionare stocuri, asigurări medicale pentru angajați, recrutare și HR, găzduire site web, accesare fonduri structurale, francize, gestionarea clienților și optimizarea proceselor de lucru

MiniCRM se alătură acestui grup prestigios de companii, dedicat afacerii tale. Reține că MiniCRM nu este doar despre Customer Relationship Management, ci despre sistematizarea întregii afaceri, de la procesele de vânzări și marketing, până la task-uri interne, facturare automată, helpdesk sau project management.