Nu lăsa urgentul să devină important

În agenda ta de antreprenor ar trebui să existe doar lucrurile importante. Doar ele merită să fie hrănite cu timpul tău. Pentru celelalte, pentru lucrurile de zi cu zi, crește-ți o echipă care să fie mai deșteaptă decât tine și care să se ocupe de ele mai bine decât o poți face tu.


A-ți face o echipă este, de aceea, primul lucru, și cel mai important, din agenda ta de antreprenor.

Pe Ștefan Popa, owner de afaceri în domeniul IT și software și al celui mai important lanț de clinici premium de estetică corporală din România (Abeauty), l-am cunoscut la un seminar de diagnoză de business pe care l-am avut acum aproape doi ani. Era singurul dintre antreprenorii prezenți atunci care își construise strategic, ca la carte, business-ul.

Dar nu a fost mereu așa. Începuturile au fost la fel ca ale oricărui antreprenor.

Ștefan Popa și-a început primul business cu nimic altceva decât cu curaj. A vopsit pereții și și-a construit singur mobilierul pentru primul sediu al firmei sale.

Abia mai târziu a început să înțeleagă lecțiile importante de business, de antreprenoriat și de strategie. Și de atunci antreprenoriatul este un stil de viață pentru el.

Ascultă interviul cu Ștefan Popa aici:

Câteva idei din interviul cu Ștefan Popa din podcastul Mindsetters:

Avem întotdeauna echipele pe care le merităm

Dacă nu îți faci o echipă, nu ai cum să crești nici ca afacere și nici ca antreprenor. Singur nu vei putea face niciodată mare lucru.

Problema noastră, ca antreprenori la început de drum, este însă chiar altruismul nostru: vrem să oferim roluri și job-uri oamenilor la care ținem. De aceea, construim echipe nu pentru a fi productive, ci pentru a oferi ceva oamenilor apropiați. Și ne punem ca manageri rude sau prieteni. Și trecem cu vederea faptul că nu au rezultate pentru că suntem prea apropiați de ei.


Adevărul este că, dacă avem astfel de echipe, încă nu suntem antreprenori. Încă nu am ajuns la momentul în care să ne dăm seama de valoarea adevărată a echipei pentru afacerea noastră.


Ștefan Popa și-a dat afară de trei ori managementul de top din companiile sale până să ajungă să se înconjoare de oameni care aduc valoare afacerii și care îi împărtășesc valorile.


De aceea, o echipă slabă arată că nivelul de dezvoltare și de experiență al antreprenorului este încă redus. Și doar în momentul în care acesta va începe să se dezvolte el însuși, să înțeleagă că are nevoie de mai mult de la echipa lui, abia atunci va începe să facă schimbări în echipa lui.


De aceea, vorba ”spune-mi ce echipă ai ca să îmi spui cine ești” nu este doar o vorbă în antreprenoriat.

O echipă bună îți schimbă viața, nu doar business-ul

Vorbim prea mult de ideea de echipe și de oameni și de performanță, dar trecem cu vederea ce impact enorm are echipa pentru un antreprenor.


Un antreprenor fără echipă, sau cu o echipă slabă va fi mereu stresat, va fi nervos, nu va avea timp nici de sine, nici de familie sau de prieteni. Va fi întotdeauna nemulțumit de rezultatele obținute și va lua mereu decizii sub imperiul urgenței.


O echipă bună însă schimbă nu doar o afacere, ci schimbă viața unui antreprenor. Îi oferă siguranță, liniște. Știe că are oameni pe care se poate baza. Îi oferă timp ca să se concentreze pe lucrurile cu adevărat importante pentru business-ul lui. Îi oferă spațiu pentru a sta cu familia și pentru a se relaxa.


Dacă antreprenoriatul este un stil de viață, echipa antreprenorului este cea care va influența cel mai mult viața. Pe scurt și foarte abrupt spus, antreprenorii care au divorțat sau care nu pot păstra o relație în viața lor privată sunt cei care nu au echipe adevărate în business. Și invers :)

PS: Încă ceva: nu ți-ar plăcea să vii ”happy” la lucru știind că te vei întâlni cu oameni ”happy” în echipa ta?

Strategia bate execuția

Ștefan îmi spune în interviu că e doar impresia noastră că acum am pierdut un proiect, un business, sau dacă am avut pierderi. De fapt noi am ”luat șah-mat” mult mai devreme, atunci când nu am gândit corect și când nu am luat decizii bine echilibrate.


Gândirea strategică, îmi spune el, este cea mai importantă. Este mai importantă decât execuția.


Ca antreprenor, dacă reușești să îți definești obiective strategice și să iei decizii bine cumpănite și echilibrate, în care să îți asumi corect riscuri și pierderi, atunci nu ai cum să dai greș.


Dimpotrivă, dacă te lași purtat de val, dacă pur și simplu iei decizii pe loc și nu îți oferi timp să le cumpănești cum trebuie, ai toate șansele să ”iei șah-mat” în business.


Oricât de bine ai face lucrurile, dacă sunt lucrurile greșite, vei greși. Dimpotrivă, dacă faci lucrurile corecte, chiar dacă nu le execuți la cel mai înalt nivel de calitate, nu ai cum ”să iei șah-mat” în business.

De ce nu lucrez cu ”vedete” în echipă

”Vedetele” sunt oamenii care performează, care au rezultate, dar care nu au cel mai bun caracter. Sunt cei care se folosesc de rezultatele lor pentru a pretinde exceptarea lor de la reguli, pentru a pretinde să le trecem cu vederea repetat derapaje în comportament sau în modul în care lucrează în rest cu echipa.


Acestor oameni ar trebui să le spunem ”la revedere” spune Ștefan Popa. De ce?
Pentru că dacă nu fac asta atunci transmit echipei un mesaj foarte clar: ”pentru mine omul ăsta contează mai mult decât regulile și valorile noastre ca echipă și contează mai mult decât voi, ca echipă”. Și atunci rămâi practic fără echipă pentru că oamenii nu vor mai avea încredere în tine ca lider și nici în ceilalți membri din echipă.

Și, dacă la un moment dat, îți pleacă și ”omul de bază”, ”vedeta”, atunci devine dramatic pentru că rămâi nu doar fără echipă ci și fără clienți.

Regula de bază…? Echipa contează mai mult decât orice altceva.

Eu nu am în agendă decât lucrurile importante

Singurul lucru care nu poate fi înlocuit este timpul. Este singura resursă pe care o ai limitată cu adevărat ca antreprenor. Timpul pe care îl aloci unor activități care nu îți aduc nimic în business este cu adevărat ”timp pierdut”.


De aceea, spune Ștefan, este important să stabilești ce e important. Nu există timp mai bine folosit decât cel pe care îl petreci încercând să afli ce este cu adevărat important pentru tine ca antreprenor și pentru business-ul tău.


De îndată ce ai definit clar aceste lucruri, pune-le în calendar, pas cu pas. Prima activitate, a doua și a apoi a treia. Să le vezi în fiecare zi ori de câte ori îți deschizi telefonul.


Dar nu le amesteca cu restul, cu activitățile care înseamnă doar lucru de zi cu zi.

Învață ce este important pentru tine și doar pe aceste lucruri importante hrănește-le cu timpul tău.

Lucrurile importante se hrănesc cu timp ca să poată să crească. Și pentru că timpul tău e limitat, alege cu atenție pe care lucruri vrei să le hrănești.


A le hrăni cu timp înseamnă a le aloca timp. Pur și simplu blochezi timp în agendă doar pentru acele proiecte importante și pentru activitățile care contează pentru îndeplinirea acelor obiective.


Nimic nu trebuie să te împiedice să te dedici acestor activități și, pentru asta, trebuie să înveți să spui ”nu” treburilor zilnice care, în loc să îți aducă rezultate, doar îți mănâncă din timpul tău.


Bazează-te pe echipa ta și explică oamenilor din jurul tău de ce aceste obiective sunt importante pentru tine și de ce ai nevoie de ajutorul lor ca să îți protejeze timpul.